Een jeugdreclasseerder is er om je te helpen en zet zich in om te zorgen dat je niet (opnieuw) in aanraking komt met politie of justitie. Er zijn verschillende situaties waarin je begeleiding van een jeugdreclasseerder kunt krijgen. Het kan zijn dat je door de rechter bent veroordeeld, dat je verdacht wordt van een strafbaar feit, of dat er zorgen zijn over de gevolgen je gedrag voor de veiligheid van anderen. Het kan ook zijn dat je al een tijd niet naar school bent gegaan.
We werken graag samen met jou, je ouders en je omgeving, zoals vrienden of een coach. Samen kijken we wat er aan de hand is, wat er goed gaat en wat er anders moet, zodat jij een positieve toekomst tegemoet gaat. De hulp die we bieden stemmen we af op jouw situatie.
Hoe we jou kunnen helpen
Onze hulp bij straf
Wanneer je veroordeeld bent is onze jeugdreclasseerder er om er samen met jou voor te zorgen dat je je houdt aan voorwaarden die de rechter heeft opgelegd. Ook begeleiden we je in het behalen van je doelen.
Veelgestelde vragen
-
Het is de taak van de jeugdreclasseerder om er toezicht op te houden dat je je aan de voorwaarden van de rechter houdt. Als je dat niet doet krijg je eerst een waarschuwing. Als het daarna nog een keer misgaat zijn we verplicht om dit te melden bij het Openbaar Ministerie. De rechter bepaalt dan wat er moet gebeuren. Bijvoorbeeld dat je terug naar de jeugdgevangenis moet, of dat je je aan strengere voorwaarden moet houden.
-
Een dubbele maatregel houdt in dat je naast de jeugdreclasseringsmaatregel te maken hebt met een jeugdbeschermingsmaatregel.
Meer informatie over Jeugdbescherming
-
Onze jeugdreclasseerder hoort het graag als je het ergens niet mee eens bent. Dat is misschien niet altijd makkelijk, maar wel belangrijk. Want alleen als je dit deelt, kan de jeugdreclasseerder hier samen met jou een oplossing hiervoor vinden.
Als je het fijn vindt om hulp te krijgen bij zo’n gesprek, dan kan je contact opnemen met ons Cliëntbureau. Je kunt ook bij hen terecht als je ergens niet tevreden over bent. Zij kunnen je dan uitleggen wat je kunt doen.
Je kunt met het Cliëntbureau contact opnemen via de mail. Mocht je liever bellen, dan kan dat via ons algemene nummer. Dit vind je op onze contactpagina [link]. Let op: dit is het algemene nummer. De medewerker die je dan aan de lijn krijgt kan je doorverbinden met iemand van ons cliëntbureau.
Zie ook: hulp als je niet tevreden bent