Hulp als je niet tevreden bent

Onze jeugdbeschermers en jeugdreclasseerders willen graag weten wat je vindt. Dus als je ergens niet blij mee bent, of als je denkt dat onze samenwerking beter kan, vertel het ons! We kunnen dan samen kijken hoe we het kunnen verbeteren.

Aan de slag met jouw ontevredenheid: praktische tips en stappen

  1. Praat over je onvrede en zoek naar oplossingen

    Het is belangrijk om met je jeugdbeschermer of jeugdreclasseerder te praten over wat je dwarszit. Dan kunnen jullie er samen wat aan doen. Dit kun je doen tijdens een feedbackgesprek, waarin je aangeeft wat er niet goed gaat en hoe je het graag anders zou willen zien. Zorg ervoor dat je je goed voorbereidt op dit gesprek.

  2. Bespreek het in een bemiddelingsgesprek

    Komen jullie er samen nog niet uit? Dan kun je een bemiddelingsgesprek aanvragen. Dit is een gesprek met je jeugdbeschermer en zijn of haar leidinggevende. Tijdens dit gesprek kunnen jullie samen kijken naar oplossingen en werken aan een goede samenwerking. Je kunt dit gesprek schriftelijk aanvragen via klachten@djgb.nl.

  3. Geen oplossing gevonden? Neem contact op met de klachtencommissie

    Als al het voorgaande niet heeft geholpen, kun je een klachtenbrief schrijven naar een onafhankelijke klachtencommissie. Bekijk onze tips voor het schrijven van een klachtenbrief (hyperlink naar bestand met tips). Ons Cliëntbureau klachten@djgb.nl kan je hierover informeren, of je kunt contact opnemen met iemand van www.jeugdstem.nl.

Praktische documenten

 

 

Veelgestelde vragen

  • We kunnen het beste samen je klacht oplossen met een gesprek. Dat gaat vaak sneller dan via de klachtencommissie. Je kunt zo’n gesprek aanvragen bij je jeugdbeschermer of jeugdreclasseerder of zijn of haar manager. Samen met jou en de medewerker kijken we dan hoe we je klacht kunnen oplossen. Maar mochten bovenstaande stappen niet hebben geholpen, dan kun je contact opnemen met de onafhankelijke klachtencommissie. Ons Cliëntbureau kan je hierover informeren. Je kunt een klacht schriftelijk indienen bij het secretariaat van de klachtencommissie. Dit kan per e-mail naar: klachten@djgb.nl of per post naar:

    Adres Klachtencommissie
    Secretariaat Klachtencommissie

    Postbus 12685

    1100 AR Amsterdam.

    In de brief of e-mail moet je je naam en geboortedatum vermelden. Ook vertel je waarover je klaagt, wat er gebeurde, wanneer het gebeurde en de naam van de persoon over wie je een klacht indient.

    Tijdens een hoorzitting kun je je klacht mondeling toelichten. De Jeugd- en Gezinsbeschermers mag hier op reageren. Je mag iemand meenemen naar de hoorzitting voor ondersteuning. Dit kan bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon van Jeugdstem zijn, een advocaat of iemand uit je eigen netwerk.

  • Heb je moeite met het schrijven van een klachtbrief?  Bekijk dan onze tips of je kunt contact opnemen met Jeugdstem, zij kunnen je ook helpen. Dat is helemaal gratis. Een vertrouwenspersoon kan samen met jou een brief schrijven of je zelfs begeleiden naar een gesprek met bemiddeling.

  • Nee, het kost je geen geld om een gesprek te hebben of je klacht te laten behandelen door de klachtencommissie. Soms moet je wel betalen voor bijvoorbeeld vervoer, postzegels of kopieën. En als je juridische hulp inschakelt, kunnen daar kosten aan verbonden zijn.

  • De klachtencommissie kijkt of jouw klacht terecht is. Als ze een beslissing hebben genomen, sturen ze die naar jou en naar de Raad van Bestuur van De Jeugd- en Gezinsbeschermers. De Raad van Bestuur heeft vier weken de tijd om schriftelijk te reageren. In die reactie laten ze ook weten of ze dingen gaan verbeteren door jouw klacht.

  • Als je ontevreden bent over de wijze waarop jouw klacht is afgehandeld, dan kun je contact opnemen met de Nationale Ombudsman. De Nationale Ombudsman kan een onderzoek instellen. De Nationale Ombudsman behandelt klachten over De Jeugd- en Gezinsbeschermers alleen als er sprake is van hulpverlening in een gedwongen kader. Dat wil zeggen dat de hulp door een (kinder)rechter is opgelegd.

  • Wij raden je aan eerst samen te kijken hoe je een oplossing kunt vinden. Jullie willen namelijk allebei hetzelfde: dat het goed gaat. Als dat niet lukt, kan de leidinggevende soms kijken of het handig is om een andere jeugdbeschermer of jeugdreclasseerder erbij te halen.

    Het besluit om een andere jeugdbeschermer aan te stellen gaat niet via het Cliëntbureau of de klachtencommissie. En ook belangrijk om te weten: als je een andere jeugdbeschermer of jeugdreclasseerder krijgt, verandert er niets aan de maatregelen die voor jou gelden.

    Als je meer wilt weten, kun je het Cliëntbureau bereiken via klachten@djgb.nl of bel gewoon naar 088 – 777 80 00 en vraag naar het Cliëntbureau. Zij staan klaar om je te helpen en kunnen je tips geven over wat je het beste kunt doen in jouw situatie.

  • Wil je meer weten over klachten en hoe ze worden behandeld? Op de website van Stichting Kwaliteitskader Jeugd kun je hierover meer lezen.

Meer informatie en hulp

Jouw privacy

Lees meer over hoe wij jouw persoonsgegevens beschermen.

Jouw privacy

Website Jeugdstem

Gratis hulp en informatie over je rechten als je met Jeugdzorg te maken hebt.

Naar de website