Tijdens de oefening “Over de streep” stel ik wel eens de vraag “Heb jij, in je werk, wel eens pijn dat je het juiste niet kan doen”. Wat er dan gebeurt in de ruimte is elke keer weer indrukwekkend. In één beweging lopen de deelnemers naar de overkant. Als we hierover in gesprek gaan vertellen jeugdprofessionals verhalen over hoe ze soms klem zitten in het systeem. Een jeugdprofessional die op de bank zit bij een suïcidale jongere die dringend hulp nodig heeft, echter is er een wachtlijst. De jeugdprofessionals voelt de druk en verantwoordelijkheid, maar krijgt niet voor elkaar wat er echt nu moet gebeuren. Of een medewerker die op een verjaardag niet trots durft te vertellen dat zij jeugdprofessionals is, vanwege negatieve berichtgeving in de media, en daarmee ook een stuk van haar eigen identiteit ontkent.

Dit gaat over moreel letsel, en dit onderwerp krijgt nog onvoldoende aandacht en is een belangrijke reden voor vertrek uit de sector. Er wordt veel gesproken over het vastlopen van jeugdprofessionals in het bureaucratisch systeem maar er wordt niet gesproken over wat het met de medewerker doet in relatie tot zijn/haar moreel kompas.

Ieder mens heeft een moreel kompas wat bestaat uit ideeën over wat goed is, wat rechtvaardig is, wat schoonheid is en waar je als mens waarde aan hecht of in gelooft. Het moreel kompas kan een belangrijke drijfveer zijn voor het handelen van de mens en dus ook voor de jeugdprofessional. Jeugdprofessionals willen graag het goede en het juiste doen voor een kind dat niet veilig kan opgroeien. Zij willen het verschil kunnen maken in het leven van een kind. 

In het jaarplan 2024 staat “we hebben focus op mentale weerbaarheid”. DJGB ziet het als belangrijk speerpunt om aandacht te hebben voor de mentale weerbaarheid van de medewerkers. Moreel letsel laat zich niet even 123 oplossen, maar woorden geven bestaansrecht, dus erover praten is een belangrijke eerste stap. DJGB neemt dit jaar om stevig beleid neer te zetten die alle medewerkers optimaal ondersteunt bij (het voorkomen van) mentale klachten. 

DJGB is een lerende organisatie en we verbinden ons graag met collega’s uit het veld. Mocht je interesse hebben op dit onderwerp of met iets soortgelijks bezig zijn, laat het ons weten en wie weet kunnen we van elkaar leren!

Danielle de Bruin, werkgelukdeskundige DJGB en projectlid Versterk Jezelf Jeugdhulp! Alles in het werk.